Χόρδισμα Πιάνου

Το πιάνο διαθέτει τον πλέον πολύπλοκο μηχανισμό παραγωγής ήχου, το ηχητικό δε αποτέλεσμα που παράγει είναι μοναδικό και αξεπέραστο. Άξια αποτελεί τη ναυαρχίδα των μουσικών οργάνων!

Τα πλήκτρα είναι τα εμφανή σημεία, στο πάτημα των οποίων ενεργοποιείται μια διαδοχική κίνηση 120 περίπου διαφορετικών εξαρτημάτων, για την κάθε νότα, που καταλήγει στο τελευταίο τμήμα, το σφυράκι (hammer), το οποίο χτυπά τις αντίστοιχες χορδές και δίνει τον ιδιαίτερο ήχο που όλοι γνωρίζουμε.

Το πιάνο (όρθιο και ουρά), αποτελείται από 88 πλήκτρα. Καθένα από αυτά παράγει ήχο διαφορετικής τονικότητας. Στο κάθε πλήκτρο αντιστοιχούν για τις μεσαίες και πρίμες περιοχές 3 χορδές, για τις χαμηλές 2 χορδές και για τις πολύ χαμηλές 1 χορδή.

Όλες οι 220-230 χορδές του πιάνου είναι τεντωμένες σε μια μεταλλική πλάκα, την άρπα, ακουμπώντας στα δύο άκρα της, στις γέφυρες. Οι χορδές τυλίγονται σε μεταλλικούς πίρους τα λεγόμενα κλειδιά, που είναι σφιχτά βιδωμένα σε μια πλάκα από σκληρό ξύλο, η οποία δέχεται τρομακτικές τάσεις – τόνων!

ΑΠΛΟ ΧΟΡΔΙΣΜΑ

Με το χόρδισμα ρυθμίζουμε αφ’ ενός την κάθε χορδή στη σωστή τονικότητα, αφ’ ετέρου χορδίζουμε τις διπλές και τριπλές χορδές έτσι ώστε να πετύχουμε πλήρη ταυτοφωνία μεταξύ τους,

Οι ρυθμίσεις γίνονται με ειδικό εργαλείο που εφαρμόζεται διαδοχικά στο κάθε κλειδί και με ακριβείς κινήσεις φέρνουμε την κάθε χορδή στην τονικότητα που πρέπει.

Η συχνότητα που έχει διεθνώς υιοθετηθεί είναι αυτή των A-440 Hz έτσι η ρύθμιση του κάθε τόνου γίνεται πάντα σε σχέση με αυτή τη βάση με μαθηματική ακρίβεια.

Αν μας ζητηθεί, για συγκεκριμένες περιπτώσεις, συνήθως όταν το πιάνο παίζει με άλλα όργανα που έχουν άλλη τονικότητα, το χόρδισμα μπορεί να γίνει με διαφοροποιημένη βάση πχ Α-442 Ηz.

Αν και το χόρδισμα βασίζεται στη μέτρηση των παλμών και σαν μεθοδολογία αποτελεί αρχικά μια συγκεκριμένη και μαθηματική διαδικασία, δεν ολοκληρώνεται με μόνο τη ρύθμιση της κάθε νότας στη σωστή τονικότητα.

Η παραγωγή του ήχου στο πιάνο αποτελεί μια συνδυασμένη διαδικασία και για το λόγο αυτό χρειάζεται επιπλέον η ακουστική εμπειρία και ευαισθησία του χορδιστή για να συλλαμβάνει και να διορθώνει ψευδείς ήχους και δυσαρμονίες.

ΑΝΕΒΑΣΜΑ ΤΟΝΟΥ – ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ

Σκοπός είναι όχι μόνο να επανέλθει ο σωστός τόνος αλλά και να σταθεροποιηθεί το χόρδισμα.

Αν έχετε αφήσει αχόρδιστο το πιάνο σας για περισσότερο από δύο χρόνια, σίγουρα ένα απλό χόρδισμα δεν αρκεί για να ανακτήσει τη χαμένη του τονικότητα. Κάθε χρόνος που περνά πολλαπλασιάζει την απόκλιση του τόνου από τη σταθερά Α-440.

Ο τεχνικός θα πρέπει να ρυθμίσει τις 230 χορδές του πιάνου 2 και 3 φορές, ώστε να επαναφέρει το πιάνο στη σωστή τονικότητα. Αν το πιάνο είναι παλιό και παράλληλα πολύ πεσμένο, η διαδικασία αυτή μπορεί να προκαλέσει το σπάσιμο κάποιων χορδών, οι οποίες θα χρειασθεί να αντικατασταθούν.

Η εργασία μπορεί να γίνει είτε σε μια επίσκεψη ή σε περισσότερες, με απόσταση λίγων εβδομάδων μεταξύ τους, ανάλογα πάντα με τη γενικότερη κατάσταση του οργάνου–παλαιότητα, πόσο πεσμένο είναι.

ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΧΟΡΔΙΣΜΑΤΟΣ

Η υγρασία αποτελεί τη κύρια αιτία που το πιάνο σας χάνει το χόρδισμα του και όχι το πόσο συχνά ή δυνατά παίζετε. Για το λόγο αυτό το χόρδισμα του πιάνου πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μια φορά το χρόνο, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιείται.

ΔΕΙΤΕ τι συστήνουν 2 μεγάλες εταιρίες κατασκευής πιάνων!

Steinway & Sons

“…no matter how expertly a piano is tuned, atmospheric variations and the nature of the piano’s construction constantly conspire to bring it off pitch”

“…όσο άψογα και αν χορδιστεί ένα πιάνο οι ατμοσφαιρικές αλλαγές και η φύση της κατασκευής του προκαλούν συνεχώς το ξεχόρδισμα”

Yamaha Pianos

“… a piano should be tuned at least twice a year”

“… ένα πιάνο πρέπει να χορδίζεται τουλάχιστον 2 φορές το χρόνο”

Σε περιπτώσεις επαγγελματικής χρήσης, που συνήθως αφορά σπουδαστές πιάνου των μεγαλύτερων τάξεων, πιανίστες, Ωδεία και Μουσικές Σχολές, το χόρδισμα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον ανά 6μηνο.
Σε συναυλίες ή κοντσέρτα το πιάνο πρέπει να χορδίζεται πριν την εκδήλωση.

 

IMG_0244
517